USŁUGI
Instruktaż noworodkowy i niemowlęcy
Diagnoza fizjoterapeutyczna
Terapia NDT Bobath
Terapia skolioz i wad postawy
Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
Terapia ręki
Indywidualne wkładki ortopedyczne
Kinesiotaping
Masaż Shantala
Chustonoszenie
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Instruktaż noworodkowy i niemowlęcy
Jest spotkaniem z fizjoterapeutą dziecięcym, który uczy codziennej pielęgnacji
maluszka w zakresie m.in. prawidłowego podnoszenia i noszenia dziecka.
Fizjoterapeuta pokazuje jakie pozycje dobierać na konkretnym etapie rozwoju i w
odniesieniu do umiejętności niemowlęcia oraz tłumaczy z czym związane jest
prawidłowe noszenie maluszka. Uczy ubierania i rozbierania, odpowiednich sposobów
karmienia i prawidłowej kąpieli. Pokazuje jak radzić sobie z kolkami oraz przedstawia
prawidłową pozycję w foteliku. Dodatkowo, fizjoterapeuta odpowiada na nurtujące
pytania rodziców związane z prawidłowym rozwojem niemowlęcia oraz dotyczące
obniżonego lub wzmożonego napięcia mięśniowego.
Diagnoza fizjoterapeutyczna
Jest pierwszym spotkaniem z fizjoterapeutą dziecięcym, który zbiera gruntowny wywiad z
rodzicem, a następnie przeprowadza badanie dziecka. Podczas badania fizjoterapeuta pyta
o rozwój w pierwszym roku życia. Na pierwsze konsultacje prosimy zabrać dokumentację
medyczną dziecka (jeśli są Państwo w jej posiadaniu).
Badanie niemowląt – proszę zabrać ze sobą lekki kocyk, ulubione zabawki
Badanie dzieci starszych – proszę zabrać krótkie spodenki, w razie potrzeby również ulubioną zabawkę
Badanie niemowląt – proszę zabrać ze sobą lekki kocyk, ulubione zabawki
Badanie dzieci starszych – proszę zabrać krótkie spodenki, w razie potrzeby również ulubioną zabawkę
Terapia NDT Bobath
NDT Bobath jest koncepcją neurorozwojową skierowaną do wcześniaków, noworodków,
niemowląt i starszych dzieci. Wskazaniami do terapii są m.in.:
-zaburzony rozwój psychoruchowy,
-kręcz szyi,
-asymetria ułożeniowa,
-wodogłowie,
-podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe,
-choroby neurologiczne m.in. mózgowe porażenie dziecięce, przepuklina oponowo-
rdzeniowa,
-zespół Downa,
-dysplazja stawu biodrowego,
-zaburzenia wzroku,
-dystrofie mięśniowe,
-koślawość i szpotawość kolan/stóp,
-wady postawy,
-skolioza,
-zaburzenia równowagi.
Terapia skolioz i wad postawy
Diagnostyka a następnie terapia wad postawy i skolioz odbywa się w oparciu o metody NDT
Bobath, PNF w skoliozach. Badamy jak ustawienie kręgosłupa wpływa na pozostałe
segmenty ciała i odwrotnie. Do pacjenta podchodzimy holistycznie badając każdy aspekt
aktywności i funkcjonowania dziecka.
Diagnoza i terapia integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna to umiejętność odbierania i przetwarzania bodźców odbieranych z otoczenia przez zmysły, a także odpowiednia reakcja na konkretne bodźce. Innymi słowy,
układ nerwowy otrzymuje, rozpoznaje, segreguje, interpretuje i odpowiada na bodźce
zgodnie z informacjami pochodzącymi od wszystkich zmysłów. Integracja bodźców
sensorycznych wpływa na rozwój ruchowy dziecka i jego zachowanie, ale także na rozwój
emocjonalny i społeczny. Występowanie u dziecka poniżej przedstawionych
nieprawidłowości powinno skłonić rodziców do wizyty u terapeuty integracji sensorycznej:
1. Unikanie dotykania różnorodnych faktur i generalnie używania rąk.
2. Dziecko nie dotyka jedzenia i unika brudzenia rąk (również wszelkich zabaw z tym związanych, m.in. farby, ciastolina, piasek).
3. Używa tylko jednej ręki, również w momentach, które wymagają użycia obu rąk.
4. Przedmioty znajdujące się po lewej stronie sięga jedynie lewą ręką, a te znajdujące się po prawej stronie prawą ręką – unika przekraczania linii środkowej ciała.
5. Nie radzi sobie najlepiej z zabawami manualnymi i zabawkami adekwatnymi do wieku.
6. Nie interesuje się i nie sięga po przybory do rysowania i mając powyżej 4 lat – nieprawidłowo trzyma ołówek.
7. Jest wycofane, labilne emocjonalnie, ma niską samoocenę.
8. Niepowodzenia w nauce szkolnej, trudności z koncentracją.
9. Niepoprawne relację społeczne.
10. Trudność w rozwoju mowy lub zaburzenia z zakresu ruchowego, problemy z równowagą.
11. Lęk przed wysokością lub odwrotnie niedostrzeganie niebezpieczeństwa.
12. Niezgrabność ruchową lub nadmierną aktywność ruchową.
1. Unikanie dotykania różnorodnych faktur i generalnie używania rąk.
2. Dziecko nie dotyka jedzenia i unika brudzenia rąk (również wszelkich zabaw z tym związanych, m.in. farby, ciastolina, piasek).
3. Używa tylko jednej ręki, również w momentach, które wymagają użycia obu rąk.
4. Przedmioty znajdujące się po lewej stronie sięga jedynie lewą ręką, a te znajdujące się po prawej stronie prawą ręką – unika przekraczania linii środkowej ciała.
5. Nie radzi sobie najlepiej z zabawami manualnymi i zabawkami adekwatnymi do wieku.
6. Nie interesuje się i nie sięga po przybory do rysowania i mając powyżej 4 lat – nieprawidłowo trzyma ołówek.
7. Jest wycofane, labilne emocjonalnie, ma niską samoocenę.
8. Niepowodzenia w nauce szkolnej, trudności z koncentracją.
9. Niepoprawne relację społeczne.
10. Trudność w rozwoju mowy lub zaburzenia z zakresu ruchowego, problemy z równowagą.
11. Lęk przed wysokością lub odwrotnie niedostrzeganie niebezpieczeństwa.
12. Niezgrabność ruchową lub nadmierną aktywność ruchową.
Terapia ręki
Prawidłowa funkcja rąk umożliwia dzieciom wykonywanie codziennych czynności takich jak
ubieranie się i rozbieranie, czesanie włosów, zapinanie i rozpinanie guzików, suwaków,
wkładanie butów, mycie się i wycieranie, czyszczenie zębów, posługiwanie się łyżeczką czy
widelcem i oczywiście odpowiedni chwyt kredki i długopisa. Nieprawidłowości w funkcji ręki
widać już nawet w przedszkolu, kiedy dziecko niechętnie podejmuje się rysowania i
kreślenia szlaczków, szybko się męczy i rezygnuje z aktywności przy stoliku. Jest to
moment, w którym warto przyjrzeć się postawie ciała dziecka i funkcji jego rąk podczas
badania fizjoterapeutycznego. Terapia ręki nauczy precyzji ruchów zarówno palców, jak i
dłoni, wpłynie na lepszą kontrolę i czucie ciała dziecka oraz rozwinie koordynację, co
znajduje swoje odzwierciedlenie w efektach na papierze, przy pracach stolikowych.
Indywidualne wkładki ortopedyczne
Stopy są naszą podstawą. Niewielką – w porównaniu z resztą ciała – bazą, która nosi nas
przez całe życie. Ważnym jest, by wszystkie łuki stopy były prawidłowo wysklepione,
ponieważ każde anatomiczne odchylenie od normy przełoży się na jakość chodu i na
ewentualne dolegliwości bólowe stóp, a także wyższych segmentów ciała – kolan, bioder i
kręgosłupa. Brak odpowiednio wykształconych łuków stopy wpływa zatem negatywnie na
amortyzację i może wpłynąć wtórnie na naszą postawę ciała (kolana koślawe, szpotawe),
tworząc wady postawy lub skoliozę (trójpłaszczyznowe skrzywienie kręgosłupa).
Wkładki ortopedyczne dobrane indywidualnie do dziecka pomogą w odpowiednim ułożeniu
stopy zarówno w statyce, jak i w dynamice. Dzięki wkładkom, wada stóp nie będzie się
pogłębiała oraz nie będzie wpływała negatywnie na pozostałe segmenty ciała dziecka. W
połączeniu z odpowiednim i regularnym treningiem stóp wpłyniemy w ten sposób na
zmniejszenie wady.
Kinesiotaping
Kolorowe plastry stosowane w fizjoterapii pediatrycznej są wsparciem w terapii i przedłużają
działania prowadzonej rehabilitacji. Wpływają na normalizację napięcia mięśniowego i
utrzymują dłuższe efekty terapeutyczne.
Masaż Shantala
Masaż dzieci i niemowląt ma pozytywny wpływ zarówno na masującego jak i na
masowanego, który jest zauważalny już od pierwszych dni masowania dziecka. Regularne
masowanie dziecka – najlepiej codziennie – daje następujące korzyści dla dziecka: pomaga
w regulacji snu, wycisza, uspokaja, poprawia trawienie, niweluje kłopoty brzuszkowe,
stymuluje układ hormonalny, podnosi odporność organizmu, zwiększa świadomość
własnego ciała, a zatem wzmaga poczucie bezpieczeństwa oraz poprawia więzi z rodzicem,
wpływa także na normalizację napięcia mięśniowego. Istnieje również pozytywny wpływ na
osobę wykonującą masaż, przede wszystkim uspokaja i wpływa na poprawę więzi z
dzieckiem, ale również zwiększa wiarę w swoje umiejętności opieki nad niemowlęciem i
poprawia pewność siebie, łagodzi objawy depresji poporodowej i zapobiega jej, a także
pomaga zrozumieć dziecko.
Chustonoszenie
Fizjoterapeuta uczy doboru i praktycznej nauki konkretnego wiązania chusty do wieku
dziecka oraz potrzeb opiekunów. Odpowiada na ważne pytania dotyczące chustonoszenia w
oparciu o wiedzę fizjoterapeutyczną związaną z prawidłowym rozwojem noworodka,
niemowlęcia i dziecka starszego, a mianowicie:
-jakie wiązanie wybrać?
-na co zwrócić uwagę podczas nauki wiązania?
-czego nigdy nie robić?
-kiedy chusta i kiedy nosidło?
-kiedy możemy nosić a kiedy z noszeniem poczekać jeszcze chwilkę?
-jak noszenie i konkretne wiązania wpływają na postawę ciała opiekuna?
-jak wybrać chustę i nosidło?
-i wiele innych.
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Jest terapią, która wspomaga dzieci w zdobywaniu kompetencji i umiejętności, których
zazwyczaj wymaga się od nich w szkole, ale nie zawsze są do tego wcześniej
przygotowane. Mowa m.in. o kompetencjach emocjonalnych, w tym radzenie sobie z
trudniejszymi emocjami, poznanie norm społecznych celem zachowania się adekwatnie
do sytuacji i miejsca.
Pomagamy dzieciom poznawać i stawiać swoje granice w sposób asertywny, wspieramy
w radzeniu w sytuacjach ekspozycji społecznej, a to tylko część obszarów, którymi
zajmujemy się na zajęciach Treningu Umiejętności Społecznych. Z naszych zajęć
korzystają dzieci ze spektrum autyzmu, ponieważ nierzadko jest im ciężko odnaleźć się
w sytuacjach społecznych i stworzyć zdrowe, koleżeńskie relacje, a my chętnie im w tym
pomagamy.








Previous
Next